Velkommen til Baunegårdens vuggestue!
Baunegårdens vuggestue ligger på Drøwten 6 og er normeret til 24 vuggestuebørn samt 6 gæstepladser til børn fra dagplejen. Børnene er fordelt på to grupper i trygge og overskuelige rammer, hvor vi skaber en hverdag med fokus på nærvær, leg og udvikling.
En tryg og nysgerrig hverdag
I vuggestuen arbejder vi med planlagte pædagogiske aktiviteter, men vi tilrettelægger altid dagen med blik for det enkelte barns behov og fællesskabets puls. Vi vægter en rolig og genkendelig rytme, hvor der er plads til at følge børnenes spor og understøtte deres nysgerrighed og trivsel. Vores mål er, at både børn og forældre oplever Baunegården som et varmt og imødekommende sted at være.
Vi arbejder mentaliseringsbaseret, hvilket betyder, at vi forsøger at forstå børns følelser og intentioner bag deres adfærd. Det hjælper os til at møde børnene med omsorg, skabe trygge relationer og støtte deres sociale og følelsesmæssige udvikling.
Faciliteter og hverdagens rammer
Vuggestuen har egen legeplads, adskilt fra børnehavens med et lavt hegn. Her er rig mulighed for, at børnene kan udfolde sig motorisk og undersøge verden i børnehøjde.
Vi åbner hver morgen kl. 6.00 i fællesrummet, hvor vuggestue- og børnehavebørn er sammen. Her tilbyder vi morgenmad frem til kl. 7.30. Derefter går vuggestuebørnene over i egne lokaler, hvor dagen fortsætter med små, inspirerende aktiviteter.
Vi bruger fællesrummet til bevægelse og musik, hvor vi synger, danser, rimer og remser. Børnenes motorik og sprog bliver styrket gennem leg og samspil – og det, vi voksne sætter i gang, tager altid udgangspunkt i, hvad der optager børnene lige nu.
Samarbejde med dagplejen og børnehaven
De seks gæstepladser i vuggestuen benyttes til børn fra dagplejen, og vi har et tæt samarbejde, som sikrer, at både børn og dagplejere føler sig velkomne og hjemme. Vi arbejder aktivt for at skabe sammenhæng i børnenes liv og gode overgange.
Overgangen fra vuggestue til børnehave sker i tæt dialog med forældrene og børnehavens personale. Vi planlægger en glidende overgang, hvor barnet introduceres til nye voksne og børn i trygge rammer og i et tempo, der passer til barnet.